Friday, August 21, 2009

Selamat Menyambut bulan Ramadhan....

Selamat menyambut bulan ramadhan kpd semua umat Islam especially my friends, Meah, AteeQ, Qhaireena, Kapi, cikgu, Budd, Anai, Lala, Yodd,Nutt, Izarimah, Saidah,n semua la yg kenal me...Semoga mendapat keberkatan dan keredhaan dari Nya....pose jgn xpose....hik2



Jodoh...

Pq td aku dpt 1 e-mel dr kwn aku...its all about jodoh..Percaya pd jodoh??slalu org kate kalo da jodoh xkemana...n aku agree wif dat...Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa...but how we can know dat person is jodoh kt?...so dis some tips or petanda dat da person is jodoh kt....Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita.Kejujuranbukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukticinta sejatiadalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, ‘lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Mimpi
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmatdi akhirat adalah kekal selamanya. Fikirkanlah. Adakah dia jodoh kita?

****emm....jodoh??is it da tlepas or akan muncul 1day?hanya Allah yg tahu....semua itu tlh dtetapkan...but sumtimes aku rase dia jodoh ku...but sumtimes nope...mcmne tu??let it go...myb 1day dia akan cari org yg dia rase itu adelah jodoh dia...there is sumting bhind all da things happened...its really complicated huh?kita merancang but Allah yg tentukan...hopefully aku ditemukan jodoh dgn org yg bley terima diri aku seadanya...aminn....

Thursday, August 20, 2009

Kenangan Terindah...

aku yang lemah tanpamu
aku yang rentan karena
cinta yang tlah hilang darimu
yang mampu menyanjungku
selama mata terbuka
sampai jantung tak berdetak
selama itu pun aku mampu untuk mengenangmu
darimuku temukan hidupku
bagiku kaulah cinta sejati.....

bila yang tertulis untukku
adalah yang terbaik untukmu
kan ku jadikan kau kenangan
yang terindah dalam hidupku
namun tak kan mudah bagiku
meninggalkan jejak hidupku
yang tlah terukir abadi
sebagai kenangan yang terindah......

***lagu ni aku dedicated to dia yg pernah aku kenal...20hb August 2009...hepy bufday yg ke-24....smoga pnjg umor,murah rezki,success in ur life....i pray 4 ur hapiness n may Allah bless u..hopefully dia bahagia bsame insan yg tsayang....m so sowie 4 evryting i've done...ciao

Wednesday, August 19, 2009

Doa buat Kekasih...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha
Penyayang...


Ya Allah..
Seandainya telah Engkau catatkan..
Dia milikku tercipta buatku..
Satukanlah hatinya dengan hatiku..
Titipkanlah kebahagiaan antara kami..
Agar kemesraan itu abadi..

Ya Allah...
Ya Tuhanku..yang Maha Mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup..ini..
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan..
Dia bukan milikku...
Bawalah die jauh dr pandanganku...
Luputkanlah dia dr ingatanku...
Dan peliharalah aku dr kekecewaan...

Ya Allah..ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan..
Menolak bayangannya jauh kedada langit..
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya....

Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu...

Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan..
Adalah yang terbaik untukku..
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah..
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaanku..
Di dunia dan akhirat...
Dengarkanlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini...
Janganlah engkau biarkan aku sendirian...
Didunia ini mahupun akhirat..
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan...
dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama sama dapat...
membina kesejahteraan hidup...
Kejalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan
solehah...

Ya Allah..
Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat..
Dan peliharalah kami dr azab api neraka...

Amin...amin ..Ya rabbal'aalamin...

Friday, August 14, 2009

Menilai Keikhlasan...

Cite ni tlh dforward kan oleh kwn aku..tq 4 sharing darl...hihii...Jom bace citer ni..

Sorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan danmenikmati hari yang berbahagia tersebut.. Suatu acara yang luar biasadan sungguh mengesankan. kedua mempelai begitu anggun dan gagah dalampersalinan yang indah. Setiap pasang mata yang memandang setujumengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling menyintai dansepadan.Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kepada isterinya: Sayang,abang baru membaca sebuah artikel dalam majalah tentang bagaimanamemperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita’, katanya sambilmenunjukkan majalah tersebut. ‘Masing-masing kita akan mencatatkanhal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita. Kemudian, kitaakan membahas bagaimana kita mengubah hal-hal tersebut dan membuatkanperkahwinan kita bersama lebih bahagia …’. Isterinya setuju danmereka mula memikirkan hal-hal dari pasangannya yang tidak merekasukai dan berjanji tidak akan tersinggung ketika pasangannya mencatathal-hal yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan merekabersama. Malam itu mereka sepakat untuk berpisah tidur dan mencatatapa yang terlintas dalam benak mereka masing-masing.


Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia membincangkannya. ‘Abang akanmulai dulu ya’, kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyaksekali yang ditulisnya, sekitar 2 muka surat … Ketika ia mulaimembacakan satu persatu hal yang tidak dia sukai mengenai diriisterinya, ia memperhatikan bahawa airmata isterinya mulaimengalir … ‘Maaf, apakah abang harus berhenti ?’ tanyanya. ‘Ohtidak, teruskan …’ jawab isterinya. Lalu si suami melanjutkan membacakan semua yang tersenarai, lalu kembali melipat kertasnyadengan manis di atas meja dan berkata dengan bahagia, ‘Sekaranggiliran sayang pula membacakan senaraimu’.
Dengan suara perlahan isterinya berkata, ‘Saya tidak mencatat sesuatupun di atas kertas saya. Bagi saya abang sudah sempurna, dansaya tidak ingin dan tidak akan mengubah dirimu Abang….. Abang adalah tersendiri. Abang adalah pelengkap segala kekurangan saya…Dan jika adapun kekurangan Abang, kekurangan itulah yg mendekatkanhati saya dengan Abang …’ Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya …..bahawa isterinya menerima dirinya seadanya. Dia kemudian tertunduk dan menangis …tamat...


***emmm...agak myentuh hati la cite ni...da moral of story...nobody is perfect kan2...n evryone ade kekurangan n kelebihan...aku admit mmg byk btol kelemahan...ishk2....terase gak bc cite ni...but nk wat cmne...itu la aku..but i try to change... lg 1 hargailah apa yg telah diberi coz nnt mst regret...da past is past hida...hopefully dia bahagia.....ciao...

CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM

1. Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.
2. Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.
3. Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu
4 . Apabila kamu berkata, " Aku Cinta Padamu", maka tunaikanlah.
5. Pabila mengatakan, "Maaf", tenunglah matanya.
6. Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.
7. Percayailah cinta pandang pertama.
8. Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.
9. Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.
10. Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.
11. Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

12. Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.
13. Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"
14. Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.
15. Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila mendengar seseorang bersin.

16. Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.
17. Berpeganglah kepada tiga R: Rasa hormat pada diri sendiri; Rasa hormat kepada orang lain;Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda
18. Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.
19. Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

20. Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.
21. Ada ketikanya anda perlu bersendirian....


**tq to my fwen who send dis e-mail to me...i've learn sumting after read dis....

Wednesday, August 12, 2009

H1N1 ???

Bacalah doa ini....


بسم الله الذي لايضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

Bismillahillazi La Yadhurru Ma'asmihi Syaiun fil Ardhi wa la Fissama'i wa huwassami'ul 'alim....

[Dengan nama Allah yang tidaklah memudharatkan bersama NamaNya segala sesuatu yang ada di bumi dan langit , Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.(3 kali)]

Kata Rasulullah saw: Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakan dirinya.”

Di dalam khutbah, Shaikh AbdurRazak as-Sa'di menyeru agar jemaah membaca doa ini bagi menghadapi musibah H1N1 yang semakin ganas....

8 Sikap Wanita Yang Disukai Lelaki...

Wanita Solehah Perhiasan Indah di Dunia. Inilah salah satu persediaan kita untuk menjadi wanita yang disukai oleh suami. Banyak lelaki yg terpikat pada wanita yg bersikap keibuan, lembut, mengambil berat dan penuh kasih sayang. Wajah yg keibuan mampu membuat lelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah dan senang hati ketika mahu bermanja. Jangan tunggu sampai melahirkan baru nak tonjolkan sikap keibuan. Setiap wanita ada potensi keibuan dalam diri masing-masing.

1. Keanak-anakkan
Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. Tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yang melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yang menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yangmembangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah.

2. Penuh Pengertian
Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan,
memilih waktu yang tepat untuk berbincang masalah dan sebagainya. Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yang berpengertian tidak terus mengeluarkan kata-kata yang kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya.

3. Menghargai
Wanita yang menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dengan wanita yang suka diperlakukan dengan lembut, lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.


4. Menjaga Penampilan
Lelaki menyukai wanita yang pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yang baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya. Dia akan murah senyuman, pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yang terbaik kepada dirinya. Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan elaki juga menyukainya. Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak. Siapa yang tidak suka isteri yang masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??

5. Pandai berbicara
Lelaki tertarik dengan wanita yang pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yang disukai lelaki berbeza dengan topik kegemaran wanita, wanita tersebut dapat mengimbanginya. Dia bukan sekadar teman berbual yang pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yang baik. Dia juga tahu menjadi pendengar yang baik, serta mengalihkan topik yang agak serius kepada perbualan yang lebih menarik. Lelaki juga suka dengan wanita yang suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dengan baik dan berfikiran terbuka.

6. Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri
Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda. Apabila berhadapan dengan suasana yang baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

7. Menghormati Diri Sendiri
Lelaki suka dengan wanita yang menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yang menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya. Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya. Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.

8. Simpati dan prihatin
Lelaki suka wanita yang murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yang wajar dan spontan mencerminkan hati yang mulia. Ada kecantikan dalaman pada dirinya yang memancar keluar dengan indah & mempesona…

Inilah sifat seorang wanita yang sempurna...


1 year...

11 August 2008....

1st day aku keje kat Sun Ace Kakoh(M) Sdn Bhd...ni keje aku yg ke-3...1st job aku wat after finished my study is jd cashier....1st time tu aku keje...b4 dis xpernah keje lgsung...sian kan2...xpela blom ade rezki lg time tu...org pon xberani amek keje...hahaa....i dont mind pon....huhuu...wpon gaji xdela besar sgt aku xkesah...dr xde duit lgsung n dok umah jek baik aku keje kan2...1st time keje penat tu...yelah 1hr jek cuti then keje eyryday 9.30am-10.00pm...pehh larat xlaratla aku keje...1week keje aku demam...mak aku kate demam urat...sbb penat sgt...hihi...bley kate aku ni xbley penat sgt la nnt mst demam...antibody xkuat...terok btol..anak sapela ni...huhu...but keje ni okla even penat...dpt kwn baru...evryday kire duit jek but duit orgla...hik2..tau x?aku keje 1mth jek...sempat g annual dinner company ni lg...hehe...bos aku baik sgt...dia xnak aku resigned..tp nak wat camne dpt better job...aku pon tukar la...

My 2nd job jd kerani kat agensi pekerjaan...sbb ape better?keje 9.00am-6.00pm..sabtu half day n ahad xpyh keje...hehe..if dl keje kat supermarket cuti hari khamis, keje smpai mlm..xbest btol...so ok la kan...yg ni lg 1 experience keje yg aku xpernah wat...keje aku adelah bkaitan dgn foreign workers like renew permit,fomema, mcm2 procedure n etc....1st time keje pening gak...byk procedure n document kena wat...bos aku yg ni pon baik gak...bole la...amek berat psl staff...staff kat sini xramai..4org jek...sumtimes if xde keje boring gak la...keje yg ni xpenat sgt...so xde demam...lalalalaaa....s usual keje ni pon xbtahan lame...sebulan gak aku keje...hihii...yelah dpt better offer...so sorry yek boss...i have to....

My 3rd job....aku apply jd account assistant kat sebuah factory...actually kwn aku pnye keje tp dia da resigned bcoz dpt keje government...b4 dis aku da dsuruh apply keje ni...but aku xnak...bcoz jauh dr umah...nnt kesian akak aku nak amek n anta...ishk2...but after da di influence oleh sume org aku pon agree tu apply...aku igt lg aku kena dtg interview....time tu keje lg kat agensi...naseb baik boss aku xmrh aku masuk lmbt 1day tu...n naseb baik la dia xtanya...huhuu...legaaa....juz kwn2 je tny...aku xckp overslept...nak wat camne tipu sunat...so aku dtgla interview....lame aku tggu..n i do noe who da person was going to interview me....so time tu aku relax jek...xde prepare ape2 pon...juz bwk sijil2 n so on..then...1 guy dtg n his assistant...biasela time interview...nervous+takot.....n da interview start...pehhh...speaking tu org ni...adoiii...aku da pening..dahle my english terabur...lantak la aku belasah jek...hahaa...n noe what?shocked....dia tny aku psl benda yg aku da study...mampos dowh...aku xprepare ape n mstla da lupe da bape bln abes study....naseb baik tny psl account jek..but tu pon messy jek aku rase...bpeluh gakla mjwb sume soaln...hahaa...whatevaaa....then aku kena dtg 4 next 2nd interview...dis one my MD frm singapore...adoiii...lg la...so aku agree jek la....finish interview aku pon tggu akak aku...b4 tu dat guy yg interview dtg...n dat time br aku tau...he's my boss...hik2...i feel silly...aku igt cina mane ntah..rupenye malay...actually aku kenal boss kat sini melayu...bcoz of dat i never tot yg da person interview aku...ishk2...malunyeeeee...ahaksss..finally i got dat job....tq to my boss n all supporters...hehee...dis one lg better job...bcoz keje office hour and sabtu ahad xpayah keje n da salary quite ok for me to live in dis town...is it better rite???syukur..alhamdulillah...

11 August 2009...

Today, enuf 1 year aku keje kat sini...sekejap jek aku rase...unbelievable..so many things happened....selame 1year gak la my life byk berubah...syukur...mybe berkat aku mjaga mak...nothing in my mind..juz for my family..huhu..n i feel so great working wif dis company...my boss,he is very good person...my colleagues, all of them baik sgt...especially kak ina...she was da person who make me feel comfortable....byk aku share dgn dia...she's good friend....i dont know until when aku akan keje kat sini...waiting 4 another better job??i dont noe...only Allah yg tahu...i juz da person who juz follow da flow....hopefully evryting was fine...if bole smpai bile2 pon i dont mind...hik2...so hopefully aku dmurahkan rezeki n mdpt ape yg aku impikan...amin...
ciao.....




Selamat tinggal teman....

Sekian lama kita
Mengharungi suka duka
Sekian lama kita hidup
Bagai sekeluarga
Walaupun redha hati ku
Akan tetap terluka
Di hari perpisahan kita
Tangis dalam hiba...

Selamat tinggal teman-teman
Berakhirlah perjuangan
Selamat tinggal semua
Kau tak akan daku lupa
Selamat tinggal teman-teman
Kita kini di persimpangan
Moga satu hari nanti
Ditakdirkan bertemu
Kembali....

Abadikanlah segala
KenanganIngatlah daku
Di dalam setiap doa
Dan aku sedari kini
Mimpi kita berbeza
Bebas pergi dan terbang tinggi
Kau tetap di hati...

Selamat tinggal teman-teman
Berakhirlah perjuangan
Selamat tinggal semua
Kau tak akan daku lupa
Selamat tinggal teman-teman
Kita kini di persimpangan
Moga satu hari nanti
Ditakdirkan bertemu
Kembali
Tuk' kali terakhir
Dakaplah diriku ini
Biarlah kita tangis kan
Segala memori
Memori...

**lirik ni aku utk kwn2 aku time same2 study dl....xkesahla time diploma or degree...byk sgt memori/kenangan bsama...susah nak aku lupekan...pgalaman mjadi student...bpisah dgn family...duk dgn kwn2...time tu kwn la family aku...dmane tmpt mgadu ....evryting dgn diorg..all da hapiness n sadness we shared together....im so happy wif all of u...1kepala la kan...hahaa..tq so much..n now evryone have their own life...hopefully korg success n happy wif life...so...to all my fwen...i love u frm bottom of my heart...if ade slh silap hope korg maafkan n xsimpan dlm hati...friends 4eva....ade rezki kt sume akan btemu semula...ciao...

Monday, August 10, 2009

Panduan bersama.....



Sy nak sharing doa ini dgn sume...smoga diri kita dlindungi oleh Allah...amin....

Cinta Kau dan Aku...

As usual...evry week aku akan mghabiskan mase aku dgn mbace novel...last week aku br mhabiskan sebuah novel yg btajuk Cinta Kau dan Aku by Siti Rosmizah....cite ni bg aku yg tbest la wat setakat ni....b4 dis byk lg novel yg aku da bc...tp xbley lawan la dgn cite ni....so damn great...hehee...

Aku cite sket la pasal cite ni...cite ni bkisar sorg pompuan yg berusia 20an..name Farisya bhijrah ke KL utk mcari kerja...tau x jawatan ape yg dia apply?driver....haaha....biasela seperti novel2 yg slalunye...hero ni anak org kaya..bos d syrkt yg si pompuan ni mintak n name dia Farish Hakimi...bkn nak ckp apela...mmg biasenye novel2 mst name watak2nye best2 belaka...yelah rekaan semata-mata....ok...balik pd cite ni...after aku bc cite ni bole dkatakan pompuan tu agak ganas,cantik,tp aku suke sikap dia yg pandai bawak diri(da writer bgtau la)...lelaki tu plak sorg yg romantiknye,baik,xpndg harta pangkat(ade laki ke mcm ni skrg?)but jeles n panas baran xkena tempat....part yg paling best bile diorg bkawin...bhg sungguh si risya dpt husband yg caring mcm tu....aku rase ramai pompuan yg nak husband mcm ni....bhg sgguh....

tp biasela mst ade konflik yg melanda...dsebabkan perasaan dendam n iri hati sanggup adik Farish(farah)n x tunang farish(Suraya) wat plan jahat...mcm2 plan la...smpai 1 mase diorg mfitnah farisya dgn kwn baiknye, Zack...diorg mgupah sorg budak mletakkan ubat tdo dlm minuman diorg...so after tu si farish ni nmpkla yg isteri dia tdo dgn zack....mmg la hancur luluh hati time tu n xbmaya lg...lg dua org tu suke hati la finally plan diorg jd...after that, dtgla kwn si risya, Milah...diala yg tlg kejutkan diorg....apelg dah tu prkara mcm tu risya trus blk umah...smpai kat umah teruk dia kena mrh dgn husband dia....smpai husband dia tolak dia smpai tjatuh n kena air panas...kesian sgguh time ni...smpai aku menangis...huuhuu...sedey btol....pastu risya terus lari....si huband ni plak xkejar pon...lgla dia bkemas nak g UK...n dia ceraikan risya by surat...sadis sgguh kan2...

besoknye,kat KLIA si risya n kwn2 dia pegila kononnya nk xplain ape yg tjadi...but farish biasela ego trus biarkan risya...nak tau actually risya pregnant...but oleh sbb farish tolak dia kguguran....kesian giler dia...dlm 1 hr she lost her husband n son...naseb baek dia kuat, if not xtaula mst da meroyan kan...n after tu byk lg la yg
berlaku....pjg sgt...mls nk cite...hehee...so ape lg buy n read la novel ni...worth it tau....hikk2....

**moral of dis story: dis advice aku tujukn utk diri aku gak....1st jgnla tlalu ikut perasaan if mrh....buangla segala ego demi org yg kt syg...xluak pon...jgnla ade PHD dlm hati tu...xbgs tau...aku percaya pd takdir..kalo da jodoh tu xkemana....insyaallah...

Thursday, August 6, 2009

SAM's Family Day...

Pulau Redang, Terengganu....


1st time join dis company da dpt g bcuti kat pulau redang....best kan...1st time jugakla aku g pulau....b4 dis brangan jek dgn kwn2...tp smpai skrg xde plan pon yg jd....huhuu...myb nxtime kot bley g pulau lg....emmm...trip ni frm 26/06/09 to 29/09/09...ktrorg 1 company btolak mlm around 9 frm Kluang...and smpai K.terengganu around 6....lame tu dis journey...otw tu aku tdo jek...hehee...biasela mlm kan...tp agak xselesa la...but aku enjoy!!!......

Hari 1...Around 6.30 ktorg bfast kat 1 kedia...lupe plak name dia....minum air jek...xbley mkn la pg2....bley termun....hehee...then after bfast ktorg truskan utk smpai ke jeti kuala merang(if i not mistaken)....around 8 smpai n follow da schedule naik ferry kul 9.30...so kena tggu....b4 tu aku jenjalan la usha kedai2 yg ade dtepi jeti tu...not bad la harge pon xdela mahal....so aku beli 1 topi....quite nice gak la....tggu punye tggu org makin ramai....pehhh...ramai gak org nk g redang....finally, ktorg kena naik ferry kul 10.30...tggu la lg....panas gak tp cool jek....hehee....

Naik ferry 1jam b4 smpai ke pulau redang...nasib baik aku xmabuk...syukur2....1st time smpai ya Allah...cantik giler...but mmg panas kat sini...bley tbakar kulit...fuhhh...but dlm hati tu xrugi aku join trip ni...hehehe....then ktorg dberi briefing oleh staff kat sini....aku ktorg mginap di Laguna redang...1st class tu hotel tu....mmg cantik gler n very2 comfortable...aku share room dgn Pei Pei n Renu...my officemate yg single....oopsss Renu da married...tggal aku n Pei Pei je single....huhu....1 malaysia tu :)...B4 check in we all g lunch dl...lapo babe...da food wow very2 delicious...byk giler aku mkn....da desert paling mantap....sedap btol la....makin btambah2....huhuu
Okay, after check in sume ktorg pon kemas2 brg...ape lg siap nk g snorkeling la plak...yg penting sapu sunblock...xpasal2 rentung plak aku...hahhaa...tq to my roomate bcoz of ur care...then around 3 ktorg kuar nk g snorkeling...lg 1 1st time....xpernah tu g snorkeling....huhu...excited pon ade, takot pon ade, sume adelah...tp xpela aku try jugak....atleast wat sumting yg xpernah kt wat...dpt gak experience...1st thing b4 g snorkeling, ktorg g rent google,jacket n so on...agak adventure gak bnda yg aku nk wat ni...dahle xreti swimming...hehee...lantak la yg pnting aku nk try...smpai mase ktorg naek bot g 1 mpt ni...pehh yg ni dlm tu...aku try trn...nk tau ape jd?takot giler aku ....swim dkt2 dgn bot jek..heehe..snorkeling cam xnsorkeling la...hahaa...but dpt gak tgk ikan2 yg mcm2 jenis...mmg great la...and i want to tq to Pei2,Frida n others coz trying to help me...tq a lot...without u all i cant do dat..huhu...after 2hrs we finally went back to Laguna hotel...follow da schedule ktorg supposely ade telematch at 5pm...but suddenly cancel coz xde org yg handle...mane ntah 2org our agent...myb diorg pon da syok gler smpai kat redang ni...hehe...so ktorg watla ape2 yg patot...tau x ape? g snorkeling kat tepi pantai ni...dusshhh....kena lg...tp seb baik xdlm...aku pn join skali....time ni mmg real la aku nmpk ikan2 yg besar2,cantik plak tu...ktorg bg mkn roti....byk giler...colourful babe....siap aku pegang lg ikan2 tu...best nye..awesome!!!


Penat jugak snorkeling ni....but enjoy!!!...then apelg blk hotel la....mandi2 then solat...around 7.30pm g dinner... stlh bpenat2 dr smlm smpai la ke ptg td mlm ni aku mkn byk sket...kumpul energy...hehee...bab mkn no hal...mmg la grand abes....biasela 5star hotel...agak lame gak dok kat restauran ni...da free tu mkn jela...org kate rezki jgn dtolak...huhuu...pas mkn ktorg g jln kat tepi pantai...mlm ni sejuk sgt....ramai btol org ....1st thing ktorg masuk kat more more tea inn...dlm ni mcm kire kedai souveniour la..mcm2 ade...bole beli utk bwk blk sbg hadiah...but price dia s usual mahal sket la....but aku ade beli sumting utk my fwen...quite nice jugak...

More2 tea inn ni s symbol dl ade shooting 1 film cina kat pulau redang ni...best cite tu...ade 1 channel yg akan show dis film kat laguna redang ni..sempat la aku tgk abes cite ni...Sammy Cheng actress n actor dia xtau plak name but hensem n cute la...Summer love more2 cha...hahahaa...pas g kat tmpt ni ktorg g 1 tmpt yg bley tgk pasir colour...amazing!!! skjap jek n xsempat take photo...then ktorg jln lg smpai ujong skali...actually kat sini byk lg resort yg affordable ....xsemestinye laguna redang...its quite expensive but worth it..spjng jln mcm la activiti yg bley wat....ade disco, ade live band....or anything or bley tgk bintang kat langit...nice view babe :)...Dah penat jln ktorg pon blk la hotel....smlm tdo xpuas dlm bas plak tu...then xcukup rest...so mlm ni kt cover blk tdo..huhuu..
Hari ke-2..Wahh...cpt btol kul 6.30am....rase cam xcukup tdo plak....mls btol nak bgn...but kena bgn gakk...today nk g snorkeling lg kat marine park...dlm hati mmg mls nk pergi...enuf la smlm da try....hehee...so after sume siap ktorg kuar nak g bfast....pg tu aku mkn mee grg,kuih mueh n etc...so pg tu aku ckp xnk join but kena advice dgn sume org dat i shud go wif them...puas la diorg pujuk n lastly aku pn follow jela....huhu...b4 ktorg snorkeling sempat gak la amek photo...huhuu...so nice view huh...next, time we onna go to marine park...diorg kate dis time xdlm...dkt je dgn pantai...n lg cantik n byk sgk fish...so i pon feel excited in mean takot pon ade...hahaa....but i admit....dis time lg cantik,lg byk n lg ramai yg pergi....ya Allah...cantik btol view ni...byk btol ikan..bwh ni ade pic yg aku amek kat marine park ni....kalo real tgk mmg cantik giler...dis photo xnmpk sgt ikan...emm..best giler snorkeling ni...tp aku xbley lame2 dlm air...pening kepala...hehe...so aku pn naik....usha2 org2 n da sea view...indah sgguh ciptaan Allah...

After 1 1/2 hours ktorg pon naek smule ke jeti...skjap je da nak kul 12...time to go back n having a lunch...heheee...so dis is da last snorkeling we all pergi...coz ptg ni ade telematch yg da dcancel smlm....huhu..
after smpai ktorg trus blk bilik...time to ready to go 4 lunch...as usual...mkn mmg byk...sbb da penat snorkeling...after lunch we go to more2 tea inn...nk beli sumting....time tu cuaca da mendung...jgn2 ujan....mmg pon...ujan panas...we all redah jek seb baik skjap jek....ktorg g snorkeling kat other side...but me xjoin pn...da xlarat nk basah2 lg....lgpon jap g ade telematch...me tgk je n jage brg jek...tp kan tkejut gak ade mamat tu ckp ade baby shark kat situ....pehhhh...dasat tue...hohooo...x lame pon ktorg kat situ...dlm kul 4.15pm ktorg blk smule tepi pantai....sume da tggu nk main games...

















Petang 28/07/09, 1 telematch were organized by our agent...ktorg dbahagi 3group...cume 4org girls yg lain sume guys...nak wat camne company ni mmg ramai pkerja lelaki...huhu...so ade 5games such as tutup mate smbil lari,ikat kaki berdua2, minum coke smpai abes,isi air dlm btl, n lastly buat line paling pjg...mmg best wpon games biase jek...but sume org enjoy...best kan3...group aku xde menang pon...biasela group kena kaco jek...lg2 boss aku la...terok btol...tp xkesah pon...its just a games...nasib baek sume sporting...tmasuk la aku...hehee...pas penat main games ktorg sume ciao blk bilik utk ready 4 da next program which is annual dinner....penat tuh but still :).....hik2...

Around 7.30pm we all kumpul kat restoran 4 annual dinner...sume org da ready...aku pakai bj biase jek...just t-shirt n jeans...biasela aku simple jek....huhuu...start dgn my MD gif speech...n gif awards to pekerja yg da bape lame keje....okla but simple jek...tu lg bgs dr grand2 wat bosan jek....then my boss plak bg speech...naseb baek kejap perut da lapo ni...hehheee...so dinner tu abes mcm tu je...then pastu bley wat ape2...bebas....diorg ade yg g karaok n ape2 ntah...aku juz jln kat tepi pantai...best nye mlm ni...byk btol bintang...cam xnak blk plak....huhuu....lg best kalo ade bf kan2...but xde...so jln2 dgn kwn2 jela....hik2...so pas da penat jln...ktorg pon blk bilik....aku kemas ape2 yg patot coz pg besok da nk kena check out...takot xsempat plak...xpasal2 brg tinggal...bkn sng nak dtg blk sini....pas siap kemas aku tgk tv....mate xngantok lg...Renu da tdo...Pei2 xblk lg dr karaoke...aku pon melayan cite cina....best jugak,,...smpai la aku ttido....zzzzz....

Hari ke-3......cam biase 6.30 da bgn....p solat then kemas2 brg2 yg patot....pas mandi ktorg siap2 nak g bfast dl....pg tu aku mkn ala kadar jek...biasela nk jln jauh...tkot sakit pewot...huhu...after bfast ktorg amek beg sume dia kumpul kat lobi....b4 tu sempat la ktrog amek gmbr utk wat kenangan....

Around 10.00pm ktorg pon gerak utk mnaiki bot...time tu sedey tu...ntah bile bley dtg lg kat pulau redang ni...insyaAllah 1 hr nnt aku mst dtg sini lg...but xtau la bile...haha...tp 1 jek kat redang yg aku akan igt...sorg mamat comel...heee...hopefully bley jmpe lg...perasan jek...hahaa....okla smbung blk....after da smpai kat jeti kuala merang, bas mmg da siap ade...pas amek beg trus naek bus...eh2..silap2...kelam kabut beli souveniour lg....hihiii...pastu br la naek bus....nex destination is pasar payang(if im not mistaken).....ktorg ade 1hr n 45min je 4 lunch n shopping...i mean jln2 la kat pasar payang tu...org kate brg kat kat sini murah...ntahle....xdela murah pon...lg mahal adela...xtaula nk beli ape kat pasar ni...but adela beli keropok n serunding..not bad gak la serunding daging yg aku try....so beli la rm10...aku beli tudung gak...2 helai..but kat kluang pon de gak...sj jek nak beli...hahaa....nak tau?ktorg xlunch pon...jln jek sambil beli brg...naseb baik perot xlapo lg...so ktorg decide xpyh mkn...save time to shopping...huuhuu...dlm pasar ni ya Allah panas giler...bpeluh-peluh aku...dahle byk kedai, space nk jln pon kecik jek...rase cam xbley bnafas jek....huuuu....1.40 jek ktorg gerak g kat bas...da xlarat nak jln lg...naseb xbeli byk brg...jenuh gak nk bwk...hehee...then bas pon gerak to da next destination which VIP hotel kat Segamat for our dinner....b4 sampai kat sgmt aku tdo jek....same la dgn org sebelah aku...hahaa...bangun kul 5.00, 1st ktorg cr adelah mknn...perot lapo sbb tu bgn...hahaaa...apelg naseb baik ade bwk bkln...ktorg mkn la keropok2 yg aku bwk while waiting 4 dinner...pas da kenyang smbung blk tdo...hahaa...terok btol perangai...anak sape la ni kan....hik2....otw to segamat hujan lebat btol....mmg sesuai tdo ni....
waaahhh...finally smpai gak kat segamat, i think dlm kul 8 kot....lorr...igtkan hotel baru....actually, VIP hotel ni dulunye hotel Pelangi...da tukar name rupenye...no wonder la aku xpernah dgr name VIP hotel....5thn aku dok study kat segamat ni...xdela aku dgr name tuh...ishk2....tuka name jela ni...emmm...whatevalaa...perot pon da lapo....ape lg jummmm mkn......sedaapnye....normal la kan...org tgh lapor....xsedap pon ckp sedap....hik2....da settle sume bas pon gerak to da next destination...mane lg?Kluang la....zzzzzz....
11.15pm...tgk2 da smpai kat kluang...Renu da turun...yelah umah dia tepi jln....xsedar pon dia turun,,,aku dgn Pei2 syokk btol tdo....huhuuu....apelg cr la hp nak call my sista....suh amek la s usual...11.30 sampai kat kilang....penat giler dowh...sok pg da kena keje...cian aku....penat xabes pon lg....nak wat camne...yg penting enjoy!!!!huhuu....smpai umah trus kemas2, mandi n tdo zzzzZZ......
***best x aku pnye holiday??pd aku bestla...bkn senang dpt g pulau ni...n free lg...hikk...tq to my boss 4 dis trip...really enjoying...nextime g tmpt laen plak k...hehee...1 more thing, naseb baek xsunbrun sgt...if not malu dehhh...xpela mcm kwn aku ckp...sunburn tu cam hadiah la pas g pulau...hahhaa...pas trip ni lame gak la ilang penatnye...yelah pg2 aku da bgn nak g keje...ape2 pon tq to all...:) ciao...

Wednesday, August 5, 2009

La Dolce Amira

La Dolce Amira...
Lg satu cite yg aku follow evry week....drama komedi yg penuh dgn kisah suke duke hidup.....best la cite ni...sesuai utk dtonton especially remaja...part paling best smlm....sedey bile diorg bgado....konflik yg melanda sume org...kesian Amira...knp Hani mrh mcm tu?Bak pn dia drag skali dlm prob tu....

Actually, sume org ade problem...n xsume problem tu kt bley share dgn sume org.....4 me...aku jrg cite my problem dgn org...xkesahla my family ke my best fren ke....but ade certain prob je aku cite kat kwn aku....tu pon dlm bab cinta cintun la tp xsume la...hehee....anyway...cam biase tgk la cite ni....awesome....huhu

Nur Kasih


Nur Kasih....best cite ni...aku suke tgk ....evry week xpernah miss...kisah cinta 3segi...kesian si Aidil xdpt kawen dgn Nur Amina...tp kwn dgn adik dia si Adam...sedey btol...tp xpela sbb Adam hensem tp xbaik sgt...kesian Nur...wpon dia suke Adam tp Adam xsuke dia...sanngup tinggalkan Nur dan kawen dgn Kat minah mat salleh....huuhuu

Last week cite ni best sgt...sume da bjmpe...and mst Adam xnak bcerai dgn Nur...mst da falling in love dgn Nur...huhuu...suke2...s usual la like others love novels....anyway, xsabar nk tgk cite ni lg n da ending...hopefully happy ending...so watch dis at TV3 evry friday 9.00pm...it was great!awesome!....
:P

Tuesday, August 4, 2009

Bermula sebuah....

kinda weird 4 me to sign in dis blog...bcoz i xde bakat pon dlm writing ni....but i juz want to share sumting towards dis blog.... 4 da 1st time...nothing to say..but i will try to update something or write sumting in dis blog...fuhhhh....c ya againn...ciao...
:P
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...